Ασφαλής οδήγηση στο χιόνι

Ασφαλής οδήγηση στο χιόνι

969
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
ODHGHSH XIONI

Όλοι μπορούν να οδηγήσουν σε φυσικό έδαφος αφού ακολουθήσουν τις βασικές αρχές και κοινή λογική. Τι γίνεται όμως στο χιονισμένο οδόστρωμα ?

Ποιές είναι οι βασικές αρχές που πρέπει να γνωρίζουμε ώστε να φτάσουμε στον προορισμό μας με ασφάλεια ? Ποιά είναι τα μυστικά που πρέπει να γνωρίζουμε ώστε να μην βρεθούμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων ?

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα δικά σας όρια, σαν οδηγός, σε δεύτερο επίπεδο τα όρια του αυτοκινήτου σας και πολύ περισσότερο από όλα τους υπόλοιπους οδηγούς των δρόμων που θα συναντήσετε μπροστά σας κατα τη διάρκεια της κακοκαιρίας!

Μπορεί να έχετε το καλύτερο αυτοκίνητο, μπορεί να έχετε το πιο καλό σύστημα ελέγχου σταθερότητας, αλλά στο χιόνι η δυνατότητα του αυτοκινήτου σας, να συμπεριφερθεί όπως σε κανονικές συνθήκες, είναι εξαιρετικά μειωμένη.

Ακόμη και τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με το σύστημα ABS αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα, λόγω της έλλειψης τριβής πάνω στο χιόνι αλλά ακόμα περισσότερο όταν τις πρώτες πρωινές ώρες επικρατεί παγετός. Επίσης αποφύγετε τις απότομες κινήσεις του τιμονιού σας, τις γρήγορες επιταχύνσεις, τα απότομα φρεναρίσματα και το σημαντικότερο, να κινείστε σε πολύ χαμηλές ταχύτητες.



Α. Ελέγξτε και εξοπλίστε κατάλληλα το αυτοκίνητο σας


οδήγηση στο χιόνι1. Αλλάξτε, εφόσον έχετε τη δυνατότητα, τα ελαστικά σας με χειμερινά ελαστικά. Η ειδική σύνθεση γόμας και το «ειδικής χάραξης» προφίλ διασφαλίζουν μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος, όταν οδηγείτε στο χιόνι ή και γενικά σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. 

2. Προσθέστε την κατάλληλη ποσότητααντιπηκτικού στο ψυγείο της μηχανής, αλλά και κατάλληλο πρόσθετο αντιπηκτικό στο δοχείο της πλυστικής συσκευής. Θα προστατέψει το αυτοκίνητό σας από τον πάγο και τη διάβρωση.

3. Ελέγξτε την μπαταρία για να βεβαιωθείτε ότι έχετε αρκετή ισχύ για τις εκκινήσεις στις χαμηλές θερμοκρασίες του χειμώνα και την υπερκατανάλωση ενέργειας.

4. Ελέγξτε τα φρένα σας. Εάν τα φρένα δεν έχουν την σωστή κατανομή, δεν αποδίδουν σωστά και το αυτοκίνητο μπορεί να «τραβάει» αριστερά ή δεξιά κατά το φρενάρισμα.

5. Έχετε μαζί σας εξοπλισμό ανάγκης. Αλυσίδες, φακός, μια κουβέρτα, ένα πτυοσκάπανο, μια ξύστρα χιονιού και γάντια είναι απαραίτητα.

6. Ελέγξτε το καλοριφέρ και το a/c. Θα σας εξασφαλίσουν άνεση και θα κρατήσουν το παρμπρίζ σας καθαρό από πάγο και συγκεντρώσεις ατμών.

7. Αλλάξτε τα λάδια. Τα λιπαντικά για χειμερινές συνθήκες εξασφαλίζουν εύκολη εκκίνηση.

8. Χρησιμοποιήστε τα κατάλληλα υγρά για το παρμπρίζ. Με κατάλληλους υαλοκαθαριστήρες, ένα αντιψυκτικό διάλυμα θα κρατά πάντα καθαρό το παρμπρίζ.
https://

Β.Οδηγίες για πριν και κατά την οδήγηση.


1. Φροντίζετε πριν από κάθε μετακίνηση σε χιόνια, το ρεζερβουάρ σας να είναι, για κάθε ενδεχόμενο, πάντα γεμάτο με καύσιμα.

2. Η απόσταση ακινητοποίησης στο χιόνι και τον πάγο είναι 10 φορές υψηλότερη από ότι είναι στο στεγνό οδόστρωμα. Προβλέψτε λοιπόν παραπάνω χρόνο για να φθάσετε στον προορισμό σας.

3. Προσπαθήστε κατα τη διάρκεια των μετακινήσεών σας να χρησιμοποιείτε όσο το δυνατόν μεγαλύτερες ταχύτητεςστο κιβώτιο ταχυτήτων του αυτοκινήτου σας έτσι ώστε να αποφύγετε το «σπινιάρισμα» των τροχών.

4. Ένας καλός τρόπος για να αποφύγετε το σπινιάρισμα των τροχών κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου σας είναι να πατάτε το πεντάλ του γκαζιού πολύ ήπια. Σε περίπτωση που έχετε πρόβλημα και οι τροχοί του αυτοκινήτου σας γυρίζουν «τρελά» πάνω στο χιόνι, βάλτε 2η ταχύτητα και ξεκινήστε πολύ αργά.

5. Τετραπλασιάστε την απόσταση ασφαλείας. Η απόσταση ανάμεσα σε εσάς και το προπορευόμενο αυτοκίνητο θα σας δώσει αρκετό χρόνο να σταματήσετε.

οδήγηση στο χιόνι



6. Προσπαθήστε να προβλέπετε τις κινήσεις των άλλων αλλά και την επόμενη κίνηση σας για να έχετε περισσότερο χρόνο χειρισμών και αντίδρασης.

7 Τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) τα έχουμε πάντα αναμμένα, ώστε να μας βλέπουν και για να μην πιάνουν χιόνι.

8. Αν χρειαστεί να βάλετε αλυσίδες, θυμηθείτε:

  • οι αλυσίδες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς
  • μετά από λίγα μέτρα κίνησης τις ξανατεντώνουμε
  • όταν φοράμε αλυσίδες η ανώτατη ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 50 km/h.

9. Κρατήστε το αυτοκίνητό σας καθαρό. Το τακτικό ξέπλυμα με καθαρό νερό μειώνει τη διάβρωση που προκαλείται από τα χημικά, το αλάτι και το χαλίκι που χρησιμοποιείται για την απόψυξη των δρόμων.

10. Προσοχή στις γέφυρες και τις άνω διαβάσεις. Σε αυτές τις επιφάνειες ο πάγος σχηματίζεται γρηγορότερα, για αυτό προσαρμόστε ανάλογα την οδήγησή σας.

11. Να βλέπετε και να σας βλέπουν. Φροντίστε την ορατότητα κρατώντας τα φώτα σας αναμμένα και το παρμπρίζ σας καθαρό.

12. Όταν πρόκειται να ακινητοποιήσετε για ώρες το αυτοκίνητό σας μην τραβάτε το χειρόφρενο γιατί παγώνει και δεν επανέρχεται.

13. Αν υποψιάζεστε ότι θα χιονίσει, σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες από το παρμπρίζ για να μην κολλήσουν με τον πάγο πάνω στο παρμπρίζ.

14. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες ξεχάστε τα «πιτσιλιστήρια». Το νερό, ακόμα και με αντιπηκτικό, παγώνει ακαριαία, γίνεται φιλμ πάγου και θα χρειαστείτε σπάτουλα ή θα περιμένετε κάνα δίωρο να δουλέψει το καλοριφέρ για να λιώσουν οι πάγοι στα τζάμια.

15. Κατά την αλλαγή κατεύθυνσης, οι χειρισμοί πρέπει να είναι αργοί και προοδευτικοί, αφού πάνω στο χιόνι και ειδικά στον πάγο η αλλαγή πορείας και γενικά η μεταβολή της κινητικής κατάστασης του αυτοκινήτου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ομαλότερη. Προχωρείτε αργά και σταθερά, παίρνετε τις στροφές «γλυκά» και προσοχή στο φρένο: το ABS βοηθάει αλλά δεν κάνει θαύματα!

16. Αποφύγετε τις ουρές βιαστικών και εκνευρισμένων, είναι σίγουρο ότι κάποιος αγανακτισμένος θα κάνει «τη στραβή».

17. Αν δε μπορείτε να τους προσπεράσετε με ασφάλεια, αφήστε τους να απομακρυνθούν, όπως ξέρετε η αγανάκτηση στο δρόμο είναι «κολλητική».

18. Το καλοριφέρ χρησιμοποιήστε το με μέτρο και σε θερμοκρασία ανθρώπινη: η υπερβολική ζέστη θα σας νυστάξει και αυτό είναι το πιο επικίνδυνο.

19. Όταν γλιστράτε στο χιόνι και αυτό μπορεί να είναι συνεχές, οδηγείστε προς την πλευρά τις ολίσθησης, μη φρενάρετε απότομα, αλλά, πατήστε το συμπλέκτη (αυτό θα προσφέρει στους τροχούς περισσότερη πλευρική πρόσφυση) διορθώστε την πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και φρενάρετε μαλακά, αν χρειαστεί.

20. Φρενάρισμα. Πρέπει να είστε πάντα σε επιφυλακή, διότι μπορεί ανά πάσα στιγμή να τύχει κάποιο μη προγραμματισμένο φρενάρισμα και άσχετα από το πόσο καλό σύστημα διαθέτει το αυτοκίνητό σας, υπάρχει κίνδυνος αυξημένης ολίσθησης. Σε περίπτωση που είστε αναγκασμένοι να φρενάρετε απότομα προσπαθήστε να πατάτε και να αφήνετε το φρένο τόσο όσο να μην μπλοκάρουν οι τροχοί του αυτοκινήτου σας.

Βέβαια σε αυτοκίνητα τα οποία έχουν το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS), ίσως να μην χρειαστεί, παρ΄όλα αυτά όμως η έλλειψη τριβής ίσως σας αναγκάσει να καταφύγετε σε αυτή τη λύση, είτε έχετε ABS, είτε όχι. Ένας άλλος τρόπος να φρενάρετε είναι να κατεβάσετε προσεκτικά ταχύτητα και να αφήσετε χωρίς γκάζι το αυτοκίνητό σας να σταματήσει.



Συνήθεις περιπτώσεις.

Α. Αν αρχίσει και μας «φεύγει» το αυτοκίνητο τι κάνουμε ?


Πάει να πει ότι μπήκαμε πιο γρήγορα απ’ότι θα πρεπε…Εδώ μπαίνει και ο παράγων τύχη στη μέση. Γενικά ΔΕΝ πρέπει να πατήσουμε φρένο, και ΔΕΝ πρέπει να πατήσουμε περισσότερο γκάζι. Το γκάζι πρέπει να παραμείνει σταθερό ή να το μειώσουμε λιγάκι, αναλόγως την εξέλιξη της κατάστασης. Με το τιμόνι πρέπει να κάνουμε μικροκινήσεις επαναφοράς και όχι μεγάλες ή απότομες μια και μπορεί έτσι να φύγει εντελώς η μούρη.

Σε περίπτωση που κάνουμε «ανάποδα», να είμαστε έτοιμοι να κάνουμε και «φυσιολογικά».
Αν σε αριστερή στροφή ξεκολλήσει το πίσω μέρος (υπερστροφή), στρίβουμε γρήγορα δεξιά και αμέσως, ή ισιώνουμε ή πάλι αριστερά. Αν καθυστερήσουμε, μπορεί να φύγει-ξεκολλήσει από την άλλη και… μπλέξαμε.

Αν ξεκολλήσει η μούρη (υποστροφή), στρίβουμε λίγο ακόμη το τιμόνι και αφήνουμε και λίγο γκάζι. Αν πατήσουμε γκάζι, μπορεί να σπινιάρει, χάνοντας έτσι όλη την πρόσφυση.
Μόλις γραπώσει η μούρη, επαναφέρουμε αμέσως το τιμόνι στην κανονική του θέση (αν τελείωσε η στροφή=ίσιο, αν είμαστε ακόμη στην στροφή=λιγότερο στριμμένο από πριν).

Ο κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος και η διόρθωση, αν μας φύγει είναι υπερβολικά πολύ δύσκολη υπόθεση. Για αυτό ΠΑΝΤΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΜΕ ΑΡΓΑ.

Β. ΑΝΗΦΟΡΑ

Αν συναντήσουμε ανηφόρα, επιταχύνουμε λιγάκι πρίν από αυτή και διατηρούμε σταθερή ταχύτητα κατά την διάρκειά της. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να σταματήσουμε πριν ή κατά την διάρκεια αυτής, μιας και η εκκίνηση είναι πολύ δύσκολή και το σπινιάρισμα είναι σίγουρο. Αν κατά τη διάρκεια αρχίσει να σπινιάρει, αφήνουμε κατευθείαν λιγάκι το γκάζι.

οδήγηση στο χιόνι



Αν τώρα χρειαστεί να σταματήσουμε για οποιοδήποτε λόγo, εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν. Προσπαθούμε να ξεκινήσουμε αργά. Αν ξεκινήσουμε συνεχίζουμε αργά και σταθερά. Αν σπινιάρει και δεν λέει να ξεκινήσει με τίποτα = Πιο δύσκολα τα πράγματα.

Ψυχραιμία όμως! Ίσως χρειαστεί να αφήσουμε λιγάκι το αμάξι να τσουλήσει προς τα πίσω, ώστε οι κινητήριοι τροχοί να πατήσουν σε σημείο που να μην έχει πάγο.
Καλό θα είναι το τσούλησμα να είναι με πάρα-πάρα πολύ μικρό ρυθμό και ίσως και να τραβήξουμε και χειρόφρενο μία ή δύο σκάλες, ίσα-ίσα για να κόβουν, χωρίς να ακινητοποιούν το αυτοκίνητο. Προσέχουμε, όπως πηγαίνουμε προς τα πίσω, να μην βγούμε από τον δρόμο!

Αν νομίζουμε ότι πατήσαμε κάπου καλύτερα, δοκιμάζουμε να ξεκινήσουμε, πάλι σιγά-σιγά. Το πιο πιθανόν είναι να τα καταφέρουμε! Μόλις ξεκινήσει συνεχίζουμε με μικρή σταθερή ταχύτητα γιατί, αν σπινιάρει πάλι, θα μπλέξουμε και άντε πάλι από την αρχή.

Γ. ΚΑΤΗΦΟΡΑ
Μειώνουμε ταχύτητα. Αν είναι μεγάλη κατεβάζουμε σε πρώτη. Αν είναι ΠΟΛΥ μεγάλη, τραβάμε και λιγάκι το χειρόφρενο, μια με δύο σκάλες, ίσα για να κόβει λιγάκι το αυτοκίνητο. ΠΑΝΤΑ διατηρούμε χαμηλή και σταθερή ταχύτητα.

Δ. ΚΟΛΛΗΣΑΜΕ! Τώρα ?
Σε περίπτωση που, φτάσαμε σε ένα σημείο και, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε άλλο.
Μεταβολή και επιστροφή και επιλέγουμε διαφορετικό-ανοιχτό δρομολόγιο. Αν είμαστε σε στενό δρόμο και η αναστροφή είναι αδύνατη, τότε γυρνάμε με την όπισθεν! Δεν είναι ντροπή! Είναι άκρως φυσιολογικός χειρισμός για τέτοιες συνθήκες. 

Βέβαια δεν κάνουμε όπισθεν «για πάντα», αλλά μέχρι να βρεθούμε σε κομμάτι του δρόμου, αρκετά φαρδύ, καθαρό και ασφαλές, που να μας επιτρέπει να γυρίσουμε χωρίς κίνδυνο.
Όταν βρούμε αυτό το μέρος, ξεκινάμε την παραδοσιακή διαδικασία αναστροφής, φροντίζοντας πάντα, οι κινητήριοι τροχοί να πατάνε σε καθαρό-σταθερό έδαφος. ΠΡΟΣΟΧΗ μην τους βάλουμε σε πάγο ή χιόνι γιατί τότε ξαναμπλέξαμε.

Όλες οι κινήσεις μας, το μπρος-πίσω, ξανά, μπρος κτλ, πρέπει να γίνονται αργά και με πολύ προσοχή, για να μην βρεθούμε εκτός.

Αν χωθούμε μέσα σε χιόνι και κολλήσουμε, προχωράμε σε τρεις χειρισμούς:

1.Προσπαθούμε να ξεκινήσουμε αργά, χωρίς σπινιάρισμα.. Όσο σπινιάρουμε, τόσο πιο πολύ χωνόμαστε χειρότερα! Αν αυτό δεν γίνεται βάζουμε όπισθεν, προχωράμε λιγάκι προς τα πίσω μέχρι να νιώσουμε ότι σηκώνεται λιγάκι, χειρόφρενο, πρώτη και δοκιμάζουμε. Αυτό ίσως χρειαστεί να το κάνουμε αρκετές φορές μέχρι να καταφέρουμε να βγούμε και να το συνδυάσουμε με κόψιμο του τιμονιού.

2. Αν το παραπάνω δεν φέρει αποτέλεσμα, ζητάμε από τους συνεπιβάτες ή τους διερχόμενους, να βάλουν ένα χεράκι (αν είναι και γυναίκες μάλλον ξαναμπλέξαμε…!)

3. Καλούμε, τι άλλο, την οδική βοήθεια. Αχρείαστη να’ναι αλλά… Σε περίπτωση που η οδική βοήθεια είναι αδύνατη ή καθυστερεί καλό είναι να ακολουθήσουμε τις παρακάτω συμβουλές:

  • Καλέστε στο 112 από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, από τηλεφωνικό θάλαμο ή υπαίθρια τηλεφωνική συσκευή με κερματοδέκτη ή καρτοδέκτη χωρίς χρέωση.
  • Παραμείνετε μέσα στο αυτοκίνητο.
  • Τοποθετήστε στην κεραία του ραδιοφώνου ένα ύφασμα με έντονο χρώμα για να σας εντοπίσουν οι διασωστικές ομάδες.
  • Ανάβετε τη μηχανή για 10 λεπτά ανά ώρα και διατηρείτε την εξάτμιση του οχήματος καθαρή από το χιόνι.

Οδήγηση στον ΠΑΓΟ.

Ότι χειρότερο και επικίνδυνο. Εδώ, ακόμη και οι αλυσίδες μπορεί να αποδειχτούν άχρηστες. Ο πάγος είναι η πιο άσχημη περίπτωση που μπορεί να συναντήσουμε στον δρόμο. Το κακό είναι ότι, πάγος δεν σημαίνει απαραίτητα και χιόνι.

Το νερό, έχει την μεγαλύτερη πυκνότητά του στους 4oC. Αν έχει παγώσει στον δρόμο, μέχρι τους 4oC είναι πολύ επικίνδυνα. Τα λαμπάκια με ενδείξεις «ICE» που υπάρχουν στο καντράν σε κάποια μοντέλα, ουσιαστικά μας προειδοποιούν αν η θερμοκρασία έχει πέσει κάτω από 4oC.

Η οδήγηση με πάγο προϋποθέτει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ αλυσίδες και ταχύτητες τις τάξεως των 5χλμ/ώρα.

Ότι είπαμε πριν ισχύει και εδώ σε πολλαπλάσιο βαθμό. Αν υπάρχει πάγος και σημεία με χιόνι, το ιδανικό είναι να πατάμε στο χιόνι, που μας δίνει καλύτερη πρόσφυση.

ΠΡΟΣΟΧΗ σε σημεία που δεν τα βλέπει ο ήλιος, ΕΙΔΙΚΑ σε στροφές ! Ακόμη και αν όλος ο δρόμος μας φαίνεται καθαρός, σε αυτά τα σημεία παραμονεύουν παγίδες που μπορούν να μας στείλουν εκτός δρόμου ή… και στο αντίθετο ρεύμα! Δεν πρέπει να ξεθαρρεύουμε όταν έχει κρύο, ακόμη και αν όλα δείχνουν ότι είναι καλά.


Οδήγηση στο χιόνι με 4χ4

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα με δυνατότητα κίνησης και στους 4 τροχούς εξασφαλίζουν μια καλύτερη συμπεριφορά στο χιόνι αλλά και πάλι χρειάζεται η απαιτούμενη προσοχή. Σε φρέσκο χιόνι 1-2 ημερών και πολύ χιόνι η αλυσίδα χρησιμοποιείται. Αλλά 3-4 ημερών με παγετό και λίγη ηλιοφάνεια ποτέ αλυσίδα.

Εάν θέλετε να ανοίξετε δρόμο σε απάτητο χιόνι βάλτε τις αλυσίδες πίσω έτσι ώστε οι μπροστινοί τροχοί να στρώνουν μόνον και όχι να βυθίζονται, και οι πίσω να πατάνε σε συμπιεσμένο χιόνι και όχι σε αλεσμένο έτσι ώστε να μπορείτε να κάνετε πάντα όπισθεν, με την προϋπόθεση ποτέ σπινάροντας αλλά μαλακό γκάζι και γρήγορο και όσο το δυνατόν καλύτερα ελαστικά.

οδήγηση στο χιόνι



Στην περίπτωση χιόνι 3-4 ημερών και πάνω πάντα να ασφαλίζετε το όχημα σα με καθαρή ρόδια (πέλμα) και ποτέ να μην πλησιάζετε άλλο όχημα πολύ κοντά σε τέτοιο έδαφος σε καμία περίπτωση.

Ποτέ μην φρενάρετε στο χιόνι γιατί δημιουργείτε πάγος και δεν θα μπορείτε να ξεκινήσετε ξανά εύκολα. Εάν θέλετε να κάνετε ανάστροφη στο χιόνι (σε απάτητο) μην κάνετε ημικύκλια αλλά ακτινωτά στρώνοντας σιγά -σιγά το έδαφος. Μην κάνετε ποτέ γκαπ για ξεκόλλημα.

Ο Πάγος συνήθως υπάρχει σε σημεία ανήλια γι’ αυτό όταν οδηγείτε μέρα νύκτα να ξέρετε πάντα την θέση του ήλιου. Στο πάγο είστε ένα απλό Ι.Χ. Μην προσπαθείτε ποτέ να βγείτε από ρόδια χιονιού η λάσπης βαθιά, τουλάχιστον κατά την διάρκεια αυτής της κίνησης, μην πατάτε πολύ γκάζι γιατί κάποια στιγμή ίσως βουτήξει και σας βγάλει από την πορεία σας, θέλει γρήγορα -και δυνατά χέρια



Ποτέ μην ξεχνάτε ότι οδηγώντας σε υψόμετρο άνω των 1.600 μέτρων, το πρώτο πράγμα που συμβαίνει είναι η σταθερή μείωση της πυκνότητας του αέρα με συνέπεια να έχουμε:

  • Κάθε 100 μέτρα ύψους χάνουμε 1 ίππο δύναμης από το κινητήρα. Γι΄ αυτό να ελέγχουμε το πετάλι του γκαζιού.
  • Έχουμε μεγάλη κατανάλωση και υπερθέρμανση του κινητήρα. Η ανάγκη των υπερσυμπιεστών δεν βγήκε για γρήγορη οδήγηση, αλλά για ορεινά περάσματα μεγάλων αποστάσεων και κλίσεων.

 



Συμπεράσματα

Με βροχή, ομίχλη, χιόνι με ή χωρίς αλυσίδες, τη διαφορά στην ασφάλεια την κάνει πάντα ο οδηγός. Ούτε τα ερπυστριοφόρα πάνε παντού και μόνο η εμπειρία με το καθαρό μυαλό μπορεί να βάλει ασφαλή όρια. Δε χρειάζεται να ρισκάρουμε και σε καμία περίπτωση δεν ξεκινάμε όταν τα καιρικά φαινόμενα είναι έντονα και σε εξέλιξη. Θυμηθείτε, ότι καλός οδηγός είναι αυτός που ξέρει πότε, πού κινείται, με τι ρίσκο, με ποια ταχύτητα και τι κινδύνους διατρέχει αυτός και οι γύρω του.

Η σωστή και ασφαλή οδήγηση είναι υπευθυνότητα. Πρώτα προς τους άλλους και μετά προς εμάς. Όταν κινούμαστε με ασφάλεια για τους γύρω μας και για εμάς, τότε μετατρέπεται σε απόλαυση. Καλές εξορμήσεις !